網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇  字體:
人們說,我們的神經系統在衰老,這正是某些神經方面的情感逐漸衰退的原因...不過對我們永久的自我來說並非如此,連續的自我都是永久的自我的組成部分
2010/07/11 11:30:46瀏覽288|回應0|推薦5
人們說我們的神經系統在衰老這正是某些神經方面的情感逐漸衰退的原因。不過對我們永久的自我來說並非如此,因為永久的自我會在我們整個一生中持續下去,但對我們所有連續的自我來說確實如此,連續的自我都是永久的自我的組成部分。
(p.6 追憶似水年華 VII 重現的時光 聯經版 1992)

It is said, and this is what accounts for the gradual disappearance of certain nervous affections, that our nervous system grows old. This is true not merely of our permanent self which continues throughout the whole duration of our life, but of all our successive selves which after all to a certain extent compose the permanent self.
(Translated by C. K. Scott Moncrieff )

On dit, et c’est ce qui explique l’affaiblissement progressif de certaines affections nerveuses, que notre système nerveux vieillit. Cela n’est pas vrai seulement pour notre moi permanent, qui se prolonge pendant toute la durée de notre vie, mais pour tous nos moi successifs qui, en somme, le composent en partie.
(l’édition Gallimard, Paris, 1946-47 )
( 知識學習隨堂筆記 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=le14nov&aid=4213676