網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇  字體:
Selected poems:索雷斯庫的《水的空白》
2019/11/06 05:09:42瀏覽635|回應0|推薦18
Selected poems:索雷斯庫的《水的空白》

https://www.books.com.tw/products/CN11013764
水的空白
作者:()索雷斯庫
出版社:上海人民出版社
出版日期:2013/06/01
語言:簡體中文

索雷斯庫是羅馬尼亞著名的先鋒詩人,他是以反叛者的姿態登上羅馬尼亞詩壇的,因他的寫法完全有悖于傳統,所以評論界稱他的詩是反詩。他的詩讓人感覺親切和自然,親切到了就像在和你聊天。他的詩歌題材極為廣泛。愛情、死亡、命運、瞬間與永恆的關系、人與自然的沖突與融合、世間的種種荒謬、內心的微妙情感等等都是他常常表現的主題。

作者簡介
馬林.索雷斯庫 (Marin Sorescu,1936—1996),羅馬尼亞先鋒詩歌大師,出生于羅馬尼亞多爾日縣一個農民家庭,中學時對詩歌發生興趣,大學期間開始創作,並以反叛者的姿態登上文壇,後擔任過羅馬尼亞文化部長。著有詩集《孤獨的詩人》、《堂吉訶德的青年時代》、《時鐘之死》等。索雷斯庫的詩機智、巧妙,語言親切自然,就好像在面對面聊天,卻充滿了哲理,他說詩歌的功能首先在于認識。


〈毒藥〉

青草、山巒、河流和天空
紛紛走進我的血液
此刻,我正等待著它們
藥性發作。

由於青草,
我覺得全身開始蔥蘢。

由於山巒,
我的心充滿了深淵
和霧靄。

由於河流,
我的雙足磨圓了
路上的每一顆石子,
依然在打聽大海的下落。

我感到
自己彷彿變得蔚藍,變得無邊無際,
眼睛和指尖上
棲息著無數的星辰。

POISONS

Gras, mountains, waters, the sky
have mixed with my blood
and now I am waiting
for the effect.

I feel myself turning green
because of the grass,

Feel chasms form inside me
and fog,
because of the mountains.

Feel how the stones on the road are turned
to pebbles by my feet
and keep looking out for the sea
because of waters.

And inside me I also feel
a kind of blueness, boundlessness,
with stars on my eyes
and on my fingertips.

(https://www.poetryfoundation.org/poets/marin-sorescu)


〈象棋〉

我走一隻白天,
他走一隻黑天。
我用夢前進,
他向它開戰。
他攻我的肺,
我在醫院琢磨了一年,
精心佈局,
贏了他一隻黑天。
他走一隻不幸,
對我以癌相逼
(
暫時以十字形式走動)
而我用書抵擋,
迫使他不得不撤退。
我又連贏他數子,
可是瞧,我的半生
已在棋盤上耗費。

我將你的軍,你就不會樂觀了。
他對我說。
不要緊,我用玩笑回敬,
我會以感情當車。

妻子、孩子、太陽,
月亮和其他觀棋者站在我背後,
我每走一隻棋,他們都會戰慄一下。

我點燃一根煙,
將這盤棋繼續下去。

Chess
(Trans. A. Deletant & B. Walker, Forest Books)

I move a white day.
He moves a black one.
I advance with a dream.
He takes it to war.
He attacks my lungs.
I think for about a year in hospital.
I make a brilliant combination
And win a black day.
He moves a disaster.
And threatens me with cancer
(which moves for the moment in the shape of
a cross)
But, I put a book before him
Hes obliged to retreat.
I win a few more pieces,
But, look, half my life
Is taken.
- If I give you check, you lose your optimism,
He tells me,
- It doesnt matter, I joke,
Ill do the castling of feelings.

Behind me my wife, children.
The sun, the moon and other onlookers
Tremble for every move I make.

(https://fundatiamarinsorescu.eu/en/poems.html)


( 知識學習隨堂筆記 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=le14nov&aid=130613105