網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
生的喜悅!(要當外公了)
2010/03/09 06:35:23瀏覽2157|回應1|推薦27

爸爸的味道

老大打電話回來問,如何烤日本香魚,我記得十來年前,我曾烤過兩三次香魚,難得她出嫁後還時常懷念她小時候爸爸烹調的滋味!

烤日本香魚

在美國日本店買香魚,通常都是從日本運來的冷凍香魚,只要在冰箱內解凍後,即可烹煮。香魚成長環境非常乾淨,不必清除內臟,亦不須刮鱗,用少許粗沾滿魚的尾鰭鰓翅部位,防止烤焦這些部位。再灑許海於魚身表皮,置於隔空的烤架上,烤箱設定Broil450F-475F,烤約10-15分鐘即可。但我告訴她,想吃什麼就到外面餐館去比較方便,依我小時候的「經驗」,有時候自己煮好時,味口可能已消失,不想吃或吃不下了!

"病子"的滋味

記得當年三姊常常想到要吃某道台灣小吃,拜託我幫她買回來。如果是巷弄街角的陽春麵或切仔米粉,只要跑步去跑步回,她會給我五塊錢,付了麵錢二塊半或三塊錢,我賺得小費至少二元。若要騎腳踏車去高雄大水溝買肉圓肉羹或炒鱔魚,車去來加上等候,約需三十分鐘以上,三姊會給十元,找回剩錢歸我,我會為錢奔跑還充滿喜悅,何況她吃剩的或買回來時胃口已無時,亦由我來幫她吃完,真是兩頭賺!

我告訴老大,不妨打電話給她弟弟,要弟弟幫忙開車去買她想吃的,相信我兒子一定像他爸爸小時候,為賺小費去幫姊姊買「病子」想吃的東西。老大急忙回答說,她可以要求她那番老公去買,比較省錢!哈!

上個月除夕,小孩們全部從南或北開車回家來圍爐,席間老大開口恭喜我要當外公了!我輕輕回說,喔!好啊!我剛剛改變的祈禱文,說可以給懷孕了!老大問我是什麼時候,我改變我的許願文?以前我都說,拜託,拜託!不要讓我女兒成為未嫁媽媽,也不要太早結婚,若婚後也不要太快有小孩,也不要成為單親媽媽!甚至我會說,不要結婚或有小孩,因為那是一生的牽掛!但二個月前,當妳和先生去南非渡假時,我的禱告詞改成,其實在那風景美麗的海邊渡假屋,給他們孕育一個漂亮美麗的洋娃娃吧!老大很訝異說,真的?我和克理斯就在渡假時,決定懷孕的!我笑笑,我和是可以討價還價地!

的喜悅

告訴女兒如何拷香魚後,她說,很想吃爸爸做的台式糯米油飯。我想,等我開刀傷口癒合後,和她媽媽開車去家呆個兩三天,做幾道想吃的,以解她病子的滋味吧!看著老大電郵附加的小生命超音波影像,感受到一代又一代生命延續的喜悅!

MORE:  初生日記

Daddy's Taste

Desiree called home and asked me how to gril the Japanese Ayu fish. I remember I had grilled Ayu for her few times in her childhood. She is missing the rare taste from her Daddy’s cooking even after she married.

Grilled Ayu

The frozen Ayu are imported directly from Japan in American Japanese Supermarket. Ayu is growing in very clean water in Japan. After thawing in the refrigerator, the Ayu are ready for cook without removing its scales and internal organs. Put a little coarse salt covered on the fish fins and tail to prevent from burning out during grilling. Sprinkle little sea salt on the fish skin and place Ayu on top of the oven rake. Set the controller in Broil and temperature in 450F–475F degree, bake about 10 –15 minutes. But I told her she shall go outside for Ayu in any Japanese restaurant for convenience. For a pregnant woman, she may lose her appetite when the food will have been cooked by her-self.

Morning Sickness

I remember my sister always asked me to get some food from the street for her when she was pregnant. For the Taiwanese plain noodle soup, I would run to buy it in the nearby street corner or alley. She used to give me a five dollar bill and I used to keep the change after paying two to three dollars for soup. Sometimes, I had to ride my bike to the night market for the sticky meat ball soup or ell noodle dish. It took me more than 30 minutes to get the food, so she used to give me a ten dollar bill and I kept the rest change again.  I loved to buy food for her and make money for me as a Win-Win event. Besides, I would eat the left-over food when she could not finish the dish, or, sometimes, I could eat the whole if she already lost her appetite when I brought back the food.

I told Desiree to call and ask her young brother to buy food for her, same as Daddy bought food for Daddy’s sister, as long as, she would give him the tips. Desiree told me her husband can buy food for her without paying the extra, Haha!

Dealing with God

Last month, the children were coming home from the South or the North to celebrate the Chinese New Year Eve. In the dinner, Desiree announced and congratulated me to be a grand father soon. I was gently back to say, Oh! Well! I just changed my praying that it is time for you to get pregnant! Desiree asked me when I changed my praying statement. I used to pray that, such as, Don’t get pregnant before marry! Don’t have a baby too soon after marry! Don’t be a single mother! Don’t have to marry! Or, don’t have to have a baby! All of them are the Life-Long Attachment in Buddhism. But, I changed my mind to ask God a beautiful baby for you when you and Chris were taking vacation to the beautiful ocean resort in South Africa two months ago. Very surprised Desiree said “Really? Chris and me decided to have a baby at the trip”! I smiled! I just have made a deal with God.

The Joy for a New Life

After talking how to grill the Ayu, Desiree told me she is missing my Taiwanese Style Pork Sweet Rice very much. I shall drive with her Mom to her house soon after my surgery recovery. I will stay there for few days and cook what all dishes she missed for her morning sickness. It is so joyful to see the ultrasound scan image of the tiny baby for a new life.

( 心情隨筆心靈 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=jktsai&aid=3837013

 回應文章

blue phoenix總統大選的奧步來了嗎
等級:8
留言加入好友
我也是吔
2011/01/12 23:27

都很害怕小孩會變未婚媽媽

又怕她們太早結婚

哈哈可能有點神經質


blue phoenix

JKTsai 老鼠嫁女兒(jktsai) 於 2011-01-13 02:07 回覆:
很高興不是只有我患了症狀,原來是天下父母心!