網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
每日研習弟子規-27
2017/09/05 04:01:33瀏覽241|回應0|推薦4

將加人  先問己  己不欲 即速已

我要求別人做的事,要先問自己願不願意做。自己不願意做的事,不要要求別人去做。

What I ask others to do, I must first ask myself if I would be willing to do. If it is not something I would be willing to do, I will not ask others to do it.

(果立注: 己所不欲,勿施於人。此為孔子之恕道,視人如己,則在邦無怨、在家無怨。聯合國大廳一幅諾曼的崁鑲畫「金律」下便有其英文版本(聖經亦有類似文字)己所欲,施於人:「Do unto others as you would have them do unto you.」

                                 

恩欲報  怨欲忘  報怨短 報恩長

別人給我的恩惠,我一定要報答。我對別人的怨恨,一定要忘記。我報怨的時間要越短越好,想報答別人恩惠的心要長遠。

I must repay the kindness of others and let go of my resentments. I will spend less time holding grudges and more time paying back the kindness of others.

(果立注:  滴水之恩,湧泉以報。此為義也。佛家之因果論,可稱之善緣。有怨不報,此夫子之恕道也。)

( 不分類不分類 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=charlie999&aid=108506001