網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
每日研習弟子規-31
2017/09/16 04:37:51瀏覽280|回應0|推薦2

第七章 餘力 學文

當本份的事情做好了 再學習研究文學藝術 來提升自己的精神

生活品質

Chapter 7

After All the Above Are Accomplished, I Should Study Further and Learn Literature and Art to Improve My Cultural and Spiritual Life

 

不力行  但學文  長浮華 成何人

如果我不積極去落實自己所學,只是在表面上作功夫,繼續不斷的學文,那只能使我浮而不實。我將會成為一個什麼樣的人呢?

If I do not actively practice what I have learned, but continue to study on the surface, even though my knowledge is increasing, it is only superficial. What kind of person will I be?

 

(果立注:在德行上,倘未能力行聖賢的教誨,則不必花太多時間學習文學藝術。以免養長浮華之氣。)

 

但力行  不學文  任己見 昧理真

但是如果我積極去落實自己所學,卻不肯再繼續深造,任憑自己的見解,信以為真,其實我對事實的 真相還是並不明瞭。

If I do apply my knowledge diligently, but stop studying, I will only do things based on my own opinion, thinking it is correct. In fact, what I know is not the truth.

(果立注: 學而不思則罔, 思而不學則殆.)

( 不分類不分類 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=charlie999&aid=108587102