網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
【書摘】在斯萬家那邊—貢布雷的風光 (Combray) 11
2014/01/14 19:02:43瀏覽150|回應0|推薦8
【書摘】在斯萬家那邊貢布雷的風光 (Combray) 11
C’est parce que je croyais aux choses, aux êtres, tandis que je les parcourais, que les choses, les êtres qu’ils m’ont fait connaître sont les seuls que je prenne encore au sérieux et qui me donnent encore de la joie. Soit que la foi qui crée soit tarie en moi, soit que la réalité ne se forme que dans la mémoire, les fleurs qu’on me montre aujourd’hui pour la première fois ne me semblent pas de vraies fleurs. Le côté de Méséglise avec ses lilas, ses aubépines, ses bluets, ses coquelicots, ses pommiers, le côté de Guermantes avec sa rivière à têtards, ses nymphéas et ses boutons d’or, ont constitué à tout jamais pour moi la figure des pays où j’aimerais vivre, où j’exige avant tout qu’on puisse aller à la pêche, se promener en canot, voir des ruines de fortifications gothiques et trouver au milieu des blés, ainsi qu’était Saint-André-des-Champs, une église monumentale, rustique et dorée comme une meule ; et les bluets, les aubépines, les pommiers qu’il m’arrive quand je voyage de rencontrer encore dans les champs, parce qu’ils sont situés à la même profondeur, au niveau de mon passé, sont immédiatement en communication avec mon coeur.
(Éditions Gallimard, 1987)

也許因為創作的信心已在我的心中枯萎,也許因為現實只在我的回憶中成形,今天人們指給我看我以前未曾見過的花朵,我只覺得不是真花。沿途有丁香花、山楂花、矢車菊、麗春花和蘋果樹的梅塞格利絲那邊,沿途有蝌蚪浮游的河流、睡蓮、金盞花的蓋爾芒特家那邊,在我的心目中永遠構成了我樂於生活其間的地域景象,在那裡我首先要求的是能有地方釣魚,有地方划船,有地方見到哥特式古堡的殘跡,就像在聖安德烈那裡一樣,能在麥浪之間找到一座磨房般金光燦爛、鄉土氣十足的、雄偉的教堂。我如今漫遊時偶爾還能在田野中遇見矢車菊、山楂樹和蘋果樹,由於它們早印在我的心靈深處,與我的往事相處在同一層次,所以便直接同我的心靈相通。
(p.199~200
追憶似水年華 I 在斯萬家那邊 聯經版 1992)

也許是創作的信念在心中已然枯竭,也許真實性本就是在回憶中形成的,我如今見到人家給我看的花兒,如果是以前沒見過的,我總覺得那不是真花。梅澤格利茲那邊的丁香,山楂,矢車菊.虞美人,還有那蘋果樹,蓋爾芒特家那邊有蝌蚪的小河,睡蓮和毛莨,在我心目中構成了我心愛的家鄉永恆的形象,我最看重的,是能去垂釣,去泛舟,去看哥特式城堡的廢墟,還能在草場中間找到一座年代久遠、鄉土風味濃郁的教堂,看它沐浴在陽光中,有如黃澄澄的草垛——就像聖安德烈鄉村教堂一樣。舊地重遊,偶爾還會在田野裡遇見那些矢車菊、山楂和蘋果樹,因為在我的記憶中,它們是和往昔的歲月處在同一深度的,而一旦相遇,它們立時就和我的心靈有了溝通。
(p.202
追尋逝去的時光 I 去斯萬家那邊 上海譯文版 周克希譯 2004)

Whether it be that the faith which creates has ceased to exist in me, or that reality will take shape in the memory alone, the flowers that people shew me nowadays for the first time never seem to me to be true flowers. The ‘Méséglise way’ with its lilacs, its hawthorns, its cornflowers, its poppies, its apple-trees, the ‘Guermantes way’ with its river full of tadpoles, its water-lilies, and its buttercups have constituted for me for all time the picture of the land in which I fain would pass my life, in which my only requirements are that I may go out fishing, drift idly in a boat, see the ruins of a gothic fortress in the grass, and find hidden among the cornfields—as Saint-André-des-Champs lay hidden—an old church, monumental, rustic, and yellow like a mill-stone; and the cornflowers, the hawthorns, the apple-trees which I may happen, when I go walking, to encounter in the fields, because they are situated at the same depth, on the level of my past life, at once establish contact with my heart.
(Translated by C. K. Scott Moncrieff )

Whether it is that the faith which creates has dried up in me, or that reality takes shape in memory alone, the flowers I am shown today for the first time do not seem to me to be real flowers. The Méséglise way with its lilacs, its hawthorns, its cornflowers, its poppies, its apple trees, the Guermantes way with its river full of tadpoles, its water lilies and buttercups, formed for me for all time the contours of the countrysides where I would like to live, where I demand above all else that I may go fishing, drill about in a boat, see ruins of Gothic fortifications, and find among the wheat fields a church, like Saint-André-des-Champs, monumental, rustic, and golden as a haystack; and the cornflowers, the hawthorns, the apple trees that I still happen, when traveling, to come upon in the fields, because they are situated at the same depth, on the level of my past, communicate immediately with my heart.
(Translated by Lydia Davis)


( 知識學習隨堂筆記 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=le14nov&aid=10561255