網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
每日研習弟子規-11
2017/07/02 18:56:20瀏覽77|回應0|推薦0

稱尊長  勿呼名  對尊長 勿見能

依中國古禮,稱呼尊長不可以稱他的名。在尊長前

,不要賣弄自己的才能。

When I address an elder, I should not call him by his given name. In front of an elder, I will never show off.

(果立注:  西方人對尊長亦稱Sir (先生)與Madam(夫人)而不直呼其名。)

路遇長  疾趨揖  長無言 退恭立

在路上遇到我認識的長者,我應該要快速向前跟長者鞠躬敬禮。如果他不開口跟我說話,我應該恭敬的退立在一旁。

If I meet an elder I know on the street, I will promptly clasp my hands and greet him with a bow. If he does not speak to me, I will step back and respectfully stand aside.

(果立注: 該有的禮數要有,但不要過度,否則便是失禮,反而惹人生厭。)

騎下馬  乘下車  過猶待 百步餘

當我正騎在馬上,在路上遇到我認識的長者,我應該下馬跟長者致敬。如我是乘坐在馬車上,我就應該停住馬車後下車跟長者先致敬,然後請問長者是否能載他一程。在路上遇到我認識的長者經過,我應該要恭敬站立在一旁等候,等長者走遠見不到了,我才能離去。

Should I be riding a horse and spot an elder I know walking, I will dismount and pay respect to the elder.   If I am riding in a carriage, I will stop, get out of the carriage, and ask if I can give the elder a ride. If I meet an elder passing by, I will stand aside and wait respectfully. I will not leave until the elder disappears from my sight.

(果立注: 現在行車速度快,路上車又多,安全第一。停車若有風險,用手機問候即可。)

( 不分類不分類 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=charlie999&aid=105647207