網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
每日研習弟子規-4
2017/06/22 01:45:34瀏覽100|回應0|推薦1

冬則溫  夏則凊  晨則省 昏則定

冬天我要讓父母的身體保持暖和,夏天能保持涼爽。每天早晨我要跟父母請安,表示我對父母的關懷,夜晚我要讓父母睡的安穩。

In the winter, I will keep my parents warm; in the summer, I will keep my parents cool. I will always greet my parents in the morning to show them that I care. At night I will always make sure my parents rest well.

(果立注: 照顧老人家比照顧小孩難。他們的主觀意見很強,必須有更多的耐心與愛心,去關懷與注意他們的情緒。)

 

出必告  反必面  居有常 業無變

出門前我應該先稟告父母,讓他們知道我會去那裡。回家後,我應該先拜見父母,讓他們知道我已回來了,好讓父母安心。居住的地方要固定,生活要有規律,做事要有恆心,不要隨意更改自己的志向。

Before going out, I must tell my parents where I am going. After returning home, I must go and see my parents to let them know I am back, so they do not worry about me. I will maintain a permanent place to stay and lead a routine life. I will persist in whatever I do and will not change my aspirations at will.

(果立注: 出門回家向父母打個招呼,除了免於讓父母擔心外,也是基本禮節。常改變自己志向(職業),是不成熟的表現,亦讓父母掛心。)

( 不分類不分類 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=charlie999&aid=104994645