網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
每日研習弟子規-21
2017/08/22 05:13:32瀏覽179|回應0|推薦2

唯德學  唯才藝  不如人 當自礪

唯有當我自己的道德、品行、學問和才能、技藝不如別人,我該勉勵自己努力的去改進。

When my morals, conduct, knowledge, and skills seem not as good as those of others, I will encourage myself to be better.

若衣服  若飲食  不如人 勿生慼

如果只是自己的衣服和飲食不如人,不要為此而憂

慼感到慚愧。

If the clothes I wear, and the food I eat and drink are not as good as that of others, I should not be concerned.

(果立注: 道德言行,見賢思齊。學問能力,濟世助人。物質生活,恬淡自在。)

 

聞過怒  聞譽樂  損友來 益友卻

如我聽到別人批評,就會生氣;聽到別人讚美,就會感到高興;壞朋友會接踵而來,好朋友會遠離我而去。

If criticism makes me angry and compliments make me happy, bad company will come my way and good friends will shy away.

(果立注: 子曰:损者三友。友便辟,友善柔,友便佞,损矣。孔子強調的以下三種损友,是很難防的。虛偽、矯飾缺乏誠懇忠信者,阿諛奉承者,巧言善辯卻沒真才實學者。)

聞譽恐  聞過欣  直諒士 漸相親

如我聽到別人讚嘆,就起恐慌;聽到別人批評,反而感到高興;有誠信又能諒解我的道德人士,才會逐漸願意與我親近。

If I am uneasy about compliments and appreciative of criticism, then sincere, understanding, and virtuous people will gradually come close to me.

(果立注: 子曰:益者三友,友直,友諒,友多聞,益矣。和正直的人為友、和誠信大度的人為友、和見識廣博的人為友,都會受益。)

( 不分類不分類 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=charlie999&aid=108408975