網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
兒子的一篇網誌
2008/07/17 16:10:23瀏覽538|回應1|推薦22

早上打開電腦,赫然彈出昨晚兒子的一條留言:

“媽,今天我生平第一次看到死人!”

這孩子,看來在不經意間闖入了人們最避諱觸及的禁區。這也將是他成長過程中自我心理突破的一個開始。

我眼前閃過小時候看著自己餵養才不過幾天的小雞雛突然死去(據説那都是些有毛病的雞仔。復活節攤位買回來的小雞雛基本上存活律等於零。)兒子難過得嚎啕大哭的樣子;也聯想起因爲看見一只小老鼠竄過而不敢獨自一人留在房間的景象… …

孩子,你準備好了嗎?

我確實有點擔心這個屬小兔的孩子。於是上網找到兒子的blog,看看這孩子怎麽說… …

*    *    *

二零零八年七月十六日

今天,我第一次看見往生的大體

我在試驗室工作,正要走往另一個房間去取一些打印的資料。路上我看到有塊掛牌寫著:“衷心感謝那些慷慨捐贈大體予醫學教育及實驗的人”。我意識到,我正經過醫學院的解剖室。於是拖著腳步,慢慢地走,以便能從敞開的大門一窺房間裏的内容。

剛開始時,我不能確定看到的是何物,好像是一塊血淋淋的物件裹在透明的膠膜中。我再次從頭到尾仔細審視一遍。怎麽說都好,我發現那竟是顆頭顱,臉頰抵著冰冷的不銹鋼檯面。用我那從未經過專業訓練的眼睛再次觀察後,我想,這東西應該是人體——因爲下半部都不見了。

到最後,我不得不承認,我所看到的是一個人,或更確切地說,是那人所餘下的部分軀體。

他皮開肉綻,讓我聯想到屠夫案上未料理過的牛肉,真恐怖,叫人毛骨悚然。說得簡單點,我看到了一個不太像人的人。他原是個完整的傢伙,可我看到的卻更像是一大塊的肉。

我絕非因爲自己的視覺關聯而有所不敬,只是那極度難以置信的感覺襲過來,我發覺自己竟不能對眼前的景象作出任何反應。在這之前我從未學習過如何面對往生者。試想想:幾個禮拜前,我可能還在上班的路上碰見過這個人,可他現在卻已躺在那裏永眠。

我緩緩地離開,映像仍活生生地留在我的腦海。

我離開,心中帶著三個念頭:一種對過往耗費時光的反悔;一種在有生之年必須有所作爲的迫切感和一種熱切、想擁抱和感恩我仍然活著的心情。

願逝者安息,而活著的,不虛度此生。

*   *   *

附幾位網友的回應:

Lorisza Ong (菲律賓) 說:

嗨,雷諾!我不太相信有人會願意為醫學教育和研究而捐出身體?就算是只貓或青蛙也一樣… …我想那應該是太平間留下無人認領的吧。

Michael Siedlecki (加州大學洛杉磯) 說:

你寫的故事太優雅而不貼近現實。我相像真實版本應該是這樣的:

“喂,小子,想不想看死屍啊?”

Neil Jansen Oyales Tan (悉尼理工大學) 說:

雷諾, 你可以得到我的大體,在我用盡它之後… …

雷諾的回應:

蘿麗莎嬸嬸:嗯… … 無人認領的想法也不無可能,我相信有些人會願意捐贈大體來給醫學研究。只要在活著時簽張文件就成了,過世之後就是登記在冊的捐贈者了… …老實說,人都去世了,發生在肉體上的事還會那麽重要嗎? 

麥可(Michael): 是啲,那傢伙還說要給我幾顆糖吃呢,但他沒做到 :[  (癟嘴) 

尼爾(Neil):  嘩,多謝了?

*   *   *

我會心地笑了。

孩子,你說得對,人生真的很寶貴。比起宇宙的蒼茫永恒,幾十年的人生更是顯得如此短暫。繼續往前走吧,人生的課題很豐富,美好快樂之間也包括著生、老、病、死。有了今天這個第一次“震撼”,你會更自信、更勇敢地去面對今後的人生。 

2008/07/20 馬尼拉 

附原文:

Wednesday, July 9, 2008 at 7:19pm  

Today was the first time I saw a dead person.

I was working in the lab, and on my way to pick up some print-outs in another room, I saw a plaque that said: "Our sincere gratitude to those who generously donated their bodies for medical education and research." I realized that I was passing through the dissecting rooms of the medical school. I walked a few more paces, enough so that I could see the contents of the room through the wide-open door.
At first, I couldn't make out what I was seeing. It seemed like a bloody piece of cattle wrapped in transparent plastic. As i scanned it from end to end, however, I noticed a head, cheeks pushing against the cold metal table. This was the only semblance of humanity I perceived with my untrained eye, as the lower half of the body was missing.
I finally realized that what I beheld was a man or, rather, what was left of him.
He was skinned, and what I saw of him reminded me of uncooked beef from the butcher's. It was eerie, to say the least: to see a man, and yet not see a man. He was a person yet, what I saw was more akin to a slab of meat.
I meant no disrespect with my visual association, it was just that the feeling of disbelief was overwhelming. I found it immensely difficult to react to the sight, since I've never been taught how to react to the dead. Imagine that: a few weeks ago, I could've bumped into this man on my way to work yet, now, there he lay in eternal sleep.
I walked away slowly, the image still vivid in my head.
I walked away with three things instilled in me: a feeling of regret over wasted time, a sense of urgency to act while there is still breath in me, and a profound, embracing sentiment of gratitude over the fact that I am still alive.
May the dead rest in peace, and the living, live not in vain.

Reply:

Lorisza Ong(Philippines) wrote

Hi Reno! I wonder if anyone would willingly donate his body for medical research? Same with a frog or a cat. I think 'em cadavers are those left unclaimed in morgues.

Michael Siedlecki(UCLA) wrote

Your story is much too elegant to be real. I imagine the real version goes something like this:
"Hey kid, wanna see a dead body?"

Neil Jansen Oyales Tan(UTS) wrote

Reno . you can have my body when I'm done with it....

Reno Ong(UCLA) wrote

Aunt lorisza = hmm though the unclaimed cadaver think is not untrue, i do believe that some people donate their bodies for medical research. you just have to sign some papers while you're alive, then you're a registered donor when you die... seriously, when you die, does what happen to your body really matter?
mike = yeah, the bastard also said he'd give me some candy, but he didn't :[
neil = uh, thanks? 

 

 

 

 

 

( 創作另類創作 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=ongcathy&aid=2048431

 回應文章

靖竹
等級:7
留言加入好友
: )
2008/08/27 06:46

啊!真不錯,看到您的部落格了。

謝謝來訪。

杜鷺鶯(ongcathy) 於 2008-08-28 09:45 回覆:
Thank you!