網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
白求恩馬偕系列--照片背后:(3)醫學羅賓漢
2008/09/29 07:32:12瀏覽864|回應1|推薦7



這是 1938 年 5 月。白求恩(左)從延安奔赴晉察冀前線時。在山西嵐縣與 120 師師長賀龍、美國大夫布朗(右)合影。賀龍雖是兩把菜刀起家,畢竟是“開國元勛”,文革時竟 被鬥慘死。 他有很重的 Diabetes, 紅衛兵特別灌他糖水……。

白求恩是人道主義者,是醫學羅賓漢,他沒有能力預知歷史的瘋狂與反諷。




Within a short time. the name Pai Ch'iu-en ("Bethune" rendered phonetically into Chinese) became legendary. "Attack ! Pai Ch'ui-en is with us ! " became the soldier's battle cry. Tales were told of this extraordinary foreigner who was undaunted by hardship. who gave his clothes. his food. and even his own blood to the wounded.

Bethune. in turn. responded to the dedication of the Chinese. Working with them. he lost his impatience. "It is true I am tired." he wrote a friend in Canada. "but I don't think I have been so happy for a long time. I am needed."

《 Yichun 試譯 : 》

到達晉北沒有好久,白求恩三個字就變成傳奇。士兵們上陣前彼此打氣:“放手衝,狠狠打!今天有白大夫跟我們一起。” ---- 口口相傳。白《解衣衣我,推食食我》,甚至自己獻血救傷…。

白寫信給在 Canada 的朋友:誠然我忙我累,但是我好久沒這麼痛快過了。在這裡我可感覺到我有價值!

( 時事評論人物 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=meimei3&aid=2256887

 回應文章

就是瑜(小魚)
等級:8
留言加入好友
祝師父
2008/09/30 11:51

祝師父平安健康好心情 ㄛ

圖一我不太敢看ㄟ