網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇  字體:
技轉:系統化的學以致用
2008/06/06 01:51:01瀏覽385|回應0|推薦1

電影“綠卡”中的一幕。
女主角想以綠化環境的方式幫助貧民窟的兒童,一腔熱情卻被男主角潑冷水的否定。
男主角說:花花,草草又不能吃。妳爲什麽不種番茄?

時間跨度長約20年的期間,我前後在三個大洲三個城市看這部電影。第三次看時,我才聼懂男主角在說什麽。
之前,我也和女主角一樣,愛漂亮,愛理想,愛用自己的愛法去愛世界。就像片中,女主角很愛花草,所以,她覺得貧民窟的兒童應該也要享受花草的美麗;所以,她和一些義工朋友,在假日時為貧民窟的兒童栽花種草。
男主角以一個過來人的身份告訴她,對貧民窟的兒童而言,肚皮比賞玩重要。實際比理想更急需。

世界上的科技強國,都是擁有超強的“學以致用”的人才,好比英美,日德。他們將國防研究的成果轉變成民生用品的製作,用銷售民生用品的利潤,除了抵消國防研發費用,在實踐過程中,又再二次研發。
這種“學以致用”的行爲,通常我們稱爲“動手能力”“實踐能力”,但是,我個人比較傾向用“技術轉移”,簡稱“技轉”。

以工廠做例子最容易理解。
在一個中小型的工廠,研發部門打樣成功之後,開始要大量生産,將實驗室内少量樣品的成功經驗,複製到生産綫大量生産,就是“技轉”人員的工作。
在一個大型的工廠,“技轉”人員除了要承接由上面(工程部門)接手的技術,還要總結在生産綫上的實際狀況,向上反應需要哪些新的技術。

以“綠卡”的種番茄為例,除了要拿番茄種子,農藥之外,還要看天氣,土壤;還要教導小朋友動手種。最後,還要看看在相同的地方是否也可以種植其它的葉菜。

任何技術,必須用科學方法,使其簡易又廣泛,價格低廉的為人類服務,這才是真科學。

除了讀書做學問也一樣,要學以致用才是讀書的目的,否則,就是一尾斯文的啃書寶寶罷了;其他,像讀到勵志的文章,健康養生,培養好習慣的文章等等,也是要能將文内的方法實際運用,不然,讀了和沒讀,有何兩樣?

能力,就是將知識運用出來。

波斯猫喵喵:

انتقال تکنولژی: به وسیله ی سیستم دانایی منتقل به استعمال

 

یک تمایشای از فیلم " کارت سبز" است.

نقشه ی اصلی زن می خواست از طریق سبز و خرم کردن به بچثّه های در محله ی فقیر نشین

کمک کند، امّا، دلگرم اش به علت دلسردی از نقشه ی اصلی مرد خاموش سده است.

نقشه ی اصلی مرد گفت: گلها، سبز و خرّم که نمی توان خورد، چه فایده دارد؟ چرا گوجهفرنگی

را نمی کاری؟

 

تقریباً در طول بیست سال من توی سه شهر واقع در سه قاره این فیلم را سه بار دیده ام. بار سوّمی

که من حروف نقشه ای اصلی مرد را متوجه شده ام.

قبل از آن وقت، من مثل نقشه ی اصلی زن بودم که زیبای را دوست واشتم، ایده ال را دوست

داشتم، دوست داشتم با روشهای که من دوست داشتم این دنیا را دوست بدارم. مثل نقشه ی اصلی

زن در این فیلم، او گلها و سبز و خرّم را دوست دارد، به نظرش، بچّه های در محله ی فقیرنشین

هم حق دارند از زیبای گلها و سبز و خرّم لذّب ببرند. بنابراین، با مقداری دوستانش به طور داوطلب،

در اوقلت تعطیلات، برای این بچّه ها سبز و خرّم می کارند.

نقشه ای اصلی مرد به عنوان آدم تجربهدار، با او گفت که به بچّه های در محله ی فقیرنشین،

معده از بازی مهمتر است، ملزومات از ایده آل ضروری است.

 

 

در این دنیا، همه کشورها با فناوری قوی، نخبه های دارای بیشتر قدرت را دارند که می توانند

از دانایی به عملکرد انتقال بکنند، مثل ایگلستانف آمریکا، ژاپن و آلمان. این نخبه ها نتیجه ها ناشی

از مطالعه ی دفاعی را به ساخت و ساز جنسیهای روزمره انتقال می کنند و با سود ناشی از فروختن

این جنسیهای روزمره، به جز مخارجی معالعه ی دفاعی را حذف می کنند، به علاوه، در مرحله ی

عملکرد، دوبار مطالعه و توسعه می کنند.

 

رفتاری "از دانایی به عملکرد انتقال کردن"، معمولً "قدرت کارکرد""مهارت دستی" نامیده اند.

امّا، من شخصاً تمایل دارم " دانایی منتقل به استعمال " می نامم، که  به نام اختصاری، "دانایی منتقل"

می شود.

 

برای مثال، می توان کارخانه کوچکی را به آسان فهمید.

در یک کارخانه کوچک، بعد از تمام کردن  نمونه ها، شروع به کردن تولید خجم کنند. تجربه ها

موفقی در انجام دادن نمونه ها در آزمایشگاه را به ساختن تعدادی کثیری در خط تومید مسئول

متصدهای "دانایی منتقل" است.

 

در کارخانه بزرک، متصدهای "دانایی منتقل" نه تنها تکنولژ را از مقام بالاتر (یعتی بخش مهندسی) 

به عهده می گیرند، بلکه کارکرد عملی در خط تومید نتیجه می گیرند تا به مقام بالاترمنهکس کنند چه

تکنولژی بیستری به نیاز دارد.

 

گوجه فرنکی کاشتن را در فیلم "کارت سبز" برای مثال می گیریم. به جز دانه های گوجه فرنگی،

داروی کشتن رایافتن، هوا و آب تحقیقت کردن، خاک و زمین آزمایش کردن هم ضروری است.

به اضافه، به بچّه ها آموزش دادن هم لزوم است. عاقبت می بینند اکر امکان دارد که سبزیجات بیشتری       هم می توان کارد.

 

هر چه فناوری فایده باشد، باید با استفاده از روشهای علمی، ساده و گستری شد ، با قیمت پایین به

انسان خدمت عرضه کرد.

این علوم حقیقی است.

 

درس خواندن و مطالعه مثل هم است.

هدف درس خواندن با استفاده از دانایی است. در غیر صورت، خواندگان صرف کرم کتاب آرامی

استند.

 

به علاوه، وقتی ما مقاله ها مثل مقاله های امیدوار کنندهف مقاله ها درباره سلامتی و تندرستی

کردن و مقاله ها درباره پرورش عادتهای خوبی را می هوانیم، ما باید روشها در این مقاله ها را به

کارکرد عمل کنیم. اکرنه، در میان خوانده ایم و با خواده ایم، چه فرقی دارد؟

 

 

( 知識學習商業管理 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=bonjour2007002&aid=1934833