網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
22-095.【好歌欣賞】Green Green Grass of Home 碧草如茵的家園
2022/04/11 13:00:51瀏覽2084|回應1|推薦21

https://youtu.be/KG4tgPx19F8(請點閱)

 

仔細讀了歌詞幾遍,關鍵在最後一段,才知道,原來主角是一名陣亡的兵士,屍骨由牧師與衛士,運送還鄉,埋在老家旁的老橡樹下,青青故園草之中,歌詞前面描述都是在夢境,故鄉甜美的回憶,堪稱最悲情的鄉村歌曲。現在正處於俄烏戰爭之際,雙方陣亡無數,此時聽了這首歌,更加有感而悲痛,在Tom Jones雄厚帶點磁性感情豐富的嗓音,百聽不厭,每聽均感動不已。

 

歌曲:Green Green Grass of Home 碧草如茵的家園

演唱:Tom Jones

歌詞:

The old home town looks the same

As I step down from the train

And there to meet me is my Mama and Papa

我步下了火車

但見故城風景景依舊

來接我的是我的爸爸和媽媽

Down the road I look, and there runs Mary

Hair of gold and lips like cherries

Its good to touch the green, green grass of home

順路往下一看,瑪麗奔躍而來

髮絲金黃,唇如櫻桃

多好呵,輕觸那青青的故園草

 

Yes, theyll all come to meet me

Arms a-reaching, smiling sweetly

Its good to touch the green, green grass of home

是的,他們都會來看我,

伸出雙臂,甜美笑容,

多好呵,輕觸那青青的故園草

 

The old house is still standing

Though the paint is cracked and dry

And theres that old oak tree that I used to play on

老屋聳立如昔

雖然漆色剝落

屋旁有我常爬的老橡樹

Down the lane Ill walk with my sweet Mary

Hair of gold and lips like cherries,

Its good to touch the green, green grass of home

我和甜美的瑪麗一起步下小巷

髮絲金黃,唇如櫻桃

多好呵,輕觸那青青的故園草

 

Then I awake and look around me

At four gray walls that surround me

And I realize, yes, I was only dreaming

之後我醒來,望望四週

四週圍我以冰冷牆

於是我才知道剛才只不過是做夢罷了

For theres a guard, and theres a sad old padre

On and on well walk at daybreak

Again, Ill touch the green, green grass of home.

但見衛士一名,悲悽的隨軍老牧師一位

手挽著手,我們走在破曉之中

我將再次輕觸那青青的故園草

 

Yes, theyll all come to see me

In the shade of the old oak tree,

As they lay me neath the green, green grass of home.

真的,他們都會來看我

在老橡樹濃蔭之中

當他們把我安置於

青青故園草之下。

 

整理:翁志成2022-04-03

影片、歌詞整理自:「youtube」網頁。

(此文為公益傳播,如有侵權請告知,當立即刪除)。

 

本文收錄至本館【好歌欣賞】專欄,歡迎點閱。
( 時事評論教育文化 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=wengcc3129&aid=172940936

 回應文章

只有畜生才會支持民進黨
2022/04/11 16:05
只有畜生才會支持烏克蘭民進黨