網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
尋找沙灘上的腳印
2023/04/11 07:03:16瀏覽4012|回應2|推薦74
尋找沙灘上的腳印
作者:許其正
2023/4/11大紀時報文學世界


又到當年被稱為夏威夷海邊的沙灘
我一頭便急急奔赴,栽進去尋找
只是怎麼都找不到我當年留下的腳印了
那是個滿是鬆軟細沙的沙灘
那些年我常和家人來這裡
看海,漫步,戲水,玩挖沙馬、追沙馬遊戲
留下不少我深深的腳印
連同不少我歡樂的笑聲和青春活力
我想這次重來一定可以尋找得到
沒想到它們已經無處尋
為什麼呢?我懷疑著
浪濤滾滾的海依舊滾滾翻湧著
滿是鬆軟細沙的沙灘依舊在
我那些當年留下的深深腳印為什麼不見了?
是誰給偷走了?藏到哪裡去了?
尋遍沙灘,甚至像當年挖沙馬一樣挖沙尋找
挖呀挖呀,挖得滿頭大汗,就是尋找不到
 
猛回頭才發現後面跟著一個人
他告訴我,那些腳印
如同我的茂密黑髮
被滾滾海浪捲走了
唉,被滾滾海浪捲走了
包括那些深深的腳印、歡樂的笑聲和青春活力
包括開發大鵬灣前那片寬闊的水域
包括當年最早規劃開發大我三歲的柯姓縣長
那年邀我乘坐他的竹筏到水面釣魚的盧姓學弟
還有那原始風味,諸般情趣
唉,都已經去了了了,唉……

Look for the Footprints on the Sandy Beach Hsu ChiCheng

Once again while I come to the sandy beach called Howaii those year
I run hurriedly frame up to look for
Only I can’t find the footprints which I left those years
It’s the sandy beach which full of soft fine sands
I often come with my families those years
To appreciate the sea, to stroll, to play water, to dig and chase stalk- eyed ghost crab
Left down many of my deep footprints
As well as my happy laugh and young vitality
I deem I can find them certainly this time
But it’s not expected nowhere to find them
Why? I doubt
The rolling sea is also rolling still
The sandy beach full of soft fine sands is here still
Why do the deep footprints I left those years can’t find?
Who steals them? Where does they conceal?
I look for everywhere the sandy beach, even look for the sand as I dig those years
I dig and dig, dig into sweat streaming my whole body, it’s no find
Turn back I suddenly find there is a person who follows me
He tells me, those footprints
Was rolling away by the spray
Like my thick blacken hairs
Alas, rolling away by the spray
Includes the deep footprints, joyful laugh and young vitality
Includes the wide area of bay Da-Peng
Includes plan to develop here the county leader Ke who elder three years old than me
As well as invited me to fish on his bamboo raft the younger male schoolmate Lu
And the original taste, much interest
Alas, it’s all gone already, alas ……
( 創作其他 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=cchwr131949&aid=178878523

 回應文章

小彩的美加台生活
等級:8
留言加入好友
2023/04/12 13:15
有形的東西容易流失.留在心中的卻永遠伴隨我們.加油
其正(cchwr131949) 於 2023-04-13 12:07 回覆:
謝謝分享

雲明
等級:8
留言加入好友
2023/04/11 08:50
去了了了!竟令人嘆了又嘆……烏雲飄過

浪潮滾滾還在,鬆軟細沙也還在,腳印在心裡就好,青春也在心裡了。
其正(cchwr131949) 於 2023-04-12 10:48 回覆:

我已八十幾歲,當然那些都已"去了了"了.人生至此還有甚麼?

謝謝分享!