網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
中秋月
2014/09/08 12:19:33瀏覽834|回應0|推薦4

中秋月
尼爾楊 詞曲/沈政男 翻譯

來,靠近一點
聽我訴說真心
就像入睡的孩子
今夜我們可以做夢到天明

然而滿月就要升起
讓我們在月光中翩翩起舞
我們知道音樂起自何方
讓我們走到外頭,感受夜色

因為我仍與你相愛
我要再看你跳舞一次
因為我仍與你相愛
在這中秋月夜

當我們陌生不識
我遠遠看著你
當我們成了戀人
我愛你全心全意

然而天色漸漸晚了
月亮正在攀高
我要慶祝
看它在你眼中閃耀

因為我仍與你相愛
我要再看你跳舞一次
因為我仍與你相愛
在這中秋月夜

Harvest Moon
---by Neil Young

Come a little bit closer
Hear what I have to say
Just like children sleepin'
We could dream this night away.

But there's a full moon risin'
Let's go dancin' in the light
We know where the music's playin'
Let's go out and feel the night.

Because I'm still in love with you
I want to see you dance again
Because I'm still in love with you
On this harvest moon.

When we were strangers
I watched you from afar
When we were lovers
I loved you with all my heart.

But now it's gettin' late
And the moon is climbin' high
I want to celebrate
See it shinin' in your eye.

Because I'm still in love with you
I want to see you dance again
Because I'm still in love with you
On this harvest moon.

-----------------------------------------

中秋節除了嫦娥奔月的瑰麗傳說,更有農業時代豐收謝天的意涵,天上的滿月,如慈母一般看著人間,眷顧勤奮的人們

秋月代表的豐收意涵,東西方都有。

豐收月,harvest moon,是最靠近秋分,也就是國曆九月二十三日的滿月,通常就是農曆八月十五日,中秋月。

這首歌是加拿大搖滾歌手尼爾楊的名曲,曲調溫暖和諧,如天上潺潺月河,很適合中秋氛圍。

(圖片來源:http://parade.condenast.com/158198/linzlowe/whats-so-special-about-the-harvest-moon/) 

( 創作散文 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=thegloberover&aid=17060958