網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
現在兩面看 Both Sides, Now
2017/01/17 13:54:11瀏覽114|回應0|推薦1

現在兩面看 Both Sides, Now

 

波浪般的天使髮絲

空中的冰淇淋城堡

四處飛散的羽毛山谷

我曾如此看雲

 

但是現在它卻遮住太陽

下起雨或雪在每人身上

我原本可完成許多事

卻被雲遮住

 

我已經從兩面來看雲

從上和下或其他

想來這是雲的幻影

我對雲一無所知

 

月亮、六月和摩天輪

有如舞蹈時的暈眩

曾以為每一個童話故事都會成真

我如此看待愛情

 

但是現在是另一場演出

當你離去時別在意那些嘲笑

而如果你在乎,也別讓人知道

別自暴自己

 

現在我從兩面來看愛

從付出和得到或其他

想來這些都是對愛的幻覺

我對愛全然無知

 

淚水、恐懼和有點驕傲

大聲說出「我愛你」

夢想、計畫和馬戲團觀眾

我如此看待生命

 

但是現在老友的舉止怪異

他們搖搖頭,說我變了

總有些得或失或其他

在活著的每一天

 

我現在從兩方面來看生命

從得與失或其他

想起來是我對生命的幻覺

我對生命全然無知

 

回想起來是對生命的幻覺

我真的不瞭解生命

我對生命全然無知

 

p.s. 這一首詞曲都由Joni Mitchell所作,也自己演唱的曲子,於1969年發表以來一直受到歡迎。許多著名的歌手也都唱過,但個人覺得,由 Joni Mitchell自己唱的版本還是最好,有那種「看雲不是雲」的人生醒悟。曲中說別只看一方面,要上或下或其他方法來看待生活裡的每一件事,凡事有得有失,也不盡全然是好或壞,曲中有她想要表達「見山不是山」的哲理。中文歌詞由Arthur 試譯。 2017 一月

Both Sides, Now

Rows and flows of angel hair 
And ice cream castles in the air
And feather canyons everywhere, 
I've looked at clouds that way.

But now they only block the sun, 
They rain and they snow on everyone
So many things I would have done, 
But clouds got in my way.

I've looked at clouds from both sides now
From up and down and still somehow
It's cloud illusions I recall
I really don't know clouds at all

Moons and Junes and Ferris wheels, 
The dizzy dancing way that you feel
As every fairy tale comes real, 
I've looked at love that way. 

But now it's just another show, 
You leave 'em laughing when you go
And if you care, don't let them know, 
Don't give yourself away. 

I've looked at love from both sides now 
From give and take and still somehow
It's love's illusions I recall
I really don't know love at all

Tears and fears and feeling proud, 
To say "I love you" right out loud
Dreams and schemes and circus crowds, 
I've looked at life that way.

Oh but now old friends they're acting strange, 
They shake their heads, they say I've changed
Well something's lost, but something's gained 
In living every day.

I've looked at life from both sides now
From win and lose and still somehow
It's life's illusions I recall
I really don't know life at all

I've looked at life from both sides now 
From up and down, and still somehow 
It's life's illusions I recall 
I really don't know life at all

It's life's illusions I recall
I really don't know life
I really don't know life at all

Songwriters: MITCHELL, JONI

Both Sides, Now lyrics © Sony/ATV Music Publishing LLC, Crazy Crow Music / Siquomb Music Publishing

 

( 創作其他 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=smallmiracles&aid=88976839