網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
給女兒的一封家書
2013/10/04 16:42:44瀏覽406|回應2|推薦4

常常在讀到別人寫的家書時都很感動! 可是輪到自己要寫一封家書給女兒時, 卻非常掙扎~

女兒現在人在東岸, 平常在家時若有什麼該說該罵的, 隨時指教; 可是現在離那麼遠, 說重了怕有不可知的後遺症, 不說, 可能後遺症就在我身上了!

事情是因為我今早進去查看她的銀行帳戶, 發現她最近花了一些錢買衣服,大約一百多加幣, 在之前一週又有一筆一百多的不明支出。其實前兩天我就在FB上看到她穿了新衣服, 或許對某些孩子而言這都是小錢, 但我想了很久, 還是決定寫封信跟她談談!

Sweetheart,

How are you doing today? I always miss you a lot.

I went on your bank account and found you spent a lot of money on IMAGINUS CANADA. What is it for? Also, you bought some new clothing, did you go to London downtown? How? By bus?

I can understand you are a young lady now and you may choose some new style clothing for yourself, or you just want to look like your peers. But, I still need to remind you to focus on your learning and learn how to make your money budget.

As you will be a business student, you should have a clear sense how to control your money; especially, you have student loan liability. Sit down, and think how much you can spend on clothing? How much on entertainment? How much on books? The most important thing is, do you really need them at all? Can you wait until a sale season?

Sweetheart, I am not blaming you. I am reminding you to train yourself to be a mature adult by anyway, anytime.

I love you and miss you.

 

Mom

 

信一發出去,我就開始有點忐忑了,會不會太小題大作了? 是不是該等她放假回來再談? 是不是該先和她老爸商量一下?她會不會很不開心?

兩個小時後她電話打來了, 先是跟我報告了最近的考試成績,忘了哪一科拿A,統計拿一個B;我問她B算好嗎? 她說算不錯的, 我提醒她她大三進Ivey 的condition 是平均80!她說她曉得, 然後就主動跟我解釋那些錢的用途, 原來那筆不明支出是她幫高中死黨和妹妹買的海報, 然後這星期和同學去逛mall 買了幾件衣服。她也答應我再來兩個月除非必要,她不會在花錢在衣服上!

 

我不知道我算不算一個很嚴格的母親,我只希望女兒學會對自己負責,以後能過所有她負擔得起的生活! 同時我是很感謝的,因為女兒是一個能夠理性溝通的孩子!

( 心情隨筆家庭親子 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=florence0211&aid=8847025

 回應文章

My Daughter, my Love
等級:7
留言加入好友
2013/10/18 20:27
但願將來女兒和我也能如此坦誠相對
SpecialMe(florence0211) 於 2013-10-22 12:51 回覆:
母女的關係真的是要慢慢磨練的, 不過一切值得~

艾咪
等級:6
留言加入好友
2013/10/06 08:40
剛搬到 udn 嗎? 我吧也才來兩個多星期!
SpecialMe(florence0211) 於 2013-10-06 11:12 回覆:

其實是剛加入, 之前在Blogger 寫一些純粹當自己的記事本, 不對外開放的

歡迎你一起來分享