網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇  字體:
講不輪轉
2020/06/24 08:27:19瀏覽16568|回應0|推薦29
講不輪轉
作者:許其正
更新: 2020-06-24 12:25 AM 大紀元時報文學世界

媽媽的話,這陣
我講不輪轉
親像我不是媽媽生的
實在真見笑

我敢不是媽媽生的?
每一次講媽媽的話
講不輪轉
我就會按呢問自己
感覺沒面見人

這是按怎造成的?
檢討起來,攏嘛是
彼陣講國語運動
推行的太過磅了
什麼講方言就要
掛狗牌,罰錢囉
哪有按呢的代誌哩?
世界的文化漸漸
走上統一的路
是沒錯;但是
要順其自然,尤其
要尊重各地的特性!

我要講媽媽的話
因為我是媽生的
我不使得沒媽媽
我不使得沒根

I can’t speak appropriately Hsu Chi Cheng 

Mother’s language, now
I can’t speak appropriately
Just as I’m not born by my mother
I feel shy truly

Am I not born by my mother?
I will ask myself like this
And feel shy
Every time as I can’t speak
My mother’s language appropriately

How does it cause like this?
I examined it, all is
Due to the surpass of
The movement of pursue national language of the Republic of China
What about speaking dialect must be
Held a dog brand, and be fined
What the thing likes this?
It’s no mistake that
The culture of the world marches toward
The road of unity slowly; but
It must go with the flow
Must respect the specific property of the local

I want to speak mother’s language
Due to I’m born by my mother
I can’t free from my mother
I can’t get rid of my root@
( 創作詩詞 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=cchwr131949&aid=139613474