網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇  字體:
求人不如求自己
2018/03/12 00:59:27瀏覽1184|回應1|推薦40

某君正在屋檐下避雨,突然見觀音撐著傘走過來。
他非常高興,急忙說:「普度眾生的觀音菩薩,您能否普渡一次,帶我回家?」
「你在屋檐下,我在雨中,簷下無雨,何需我度?」觀音回答道。
某君一聽,立即跑到雨裡說:「現在,我已經在雨中了,這下可以度我了吧。」
「你在雨中,我也在雨中。你被雨淋,是因為你沒有帶傘;我沒被雨林;是因為我有傘。可見,是傘度我,你沒有傘,應該去找傘,而不是找我。」 說完,觀音就消失了。

他走進寺廟,見一個正在求觀音的人,竟然跟觀音長得一模一樣,
便問:「您是觀音菩薩嗎?」

「我正是觀音。」那人回答說。
某君更感到驚奇了:「既然您是觀音,那為什麼還要拜自己呢?」
觀音微微一笑:「跟你一樣,我也遇到了難事,但我知道,求人不如求自己。」

A gentleman was under the eaves of a building taking shelter from the rain when suddenly he saw the Guanyin holding an umbrella coming toward him.

He was delighted, and said hastily, "The bodhisattva of all sentient beings, could you please help take me home?"

"You stand under the eaves where there is no rain, but I am in the rain, so how can I help you?" The Guanyin replied.

Once he heard it, he ran into the rain and said, "Here I am in the rain, can you help me now?"

"You are in the rain; I am also in the rain, but you get wet from the rain because you did not bring an umbrella. I do not get wet because I have an umbrella. Therefore, the umbrella shields me, and you have no umbrella, so you should look for an umbrella instead of me." With that, the Guanyin disappeared.

Later, the man encountered difficulties and went to the temple to beg for mercy of the Guanyin.

He went into the temple, and saw a man who was looking for a Guanyin, who looked precisely the same as the Guanyin, and asked, "Are you the bodhisattva?"

"I am." The man replied.

The gentleman was a bit more surprised, “Since you are Guanyin, why should you worship yourself?"

The Guanyin smiled and said, "Like you, I also encountered a difficult problem, but I know that it is better to depend on yourself than to ask for help from others."

 

https://ck101.com/thread-1017995-1-1.html
[ 本帖最後由 dumbmotor 於 2008-7-6 06:23 編輯 ]

( 心情隨筆心情日記 )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=singi28831&aid=111009707

 回應文章

李旼
等級:8
留言加入好友
2018/03/13 02:52
我不懂耶!馨儀的上面到底是耶穌?觀世音?中國的老子?還是......把我搞錯亂了。
馨儀:Good times(singi28831) 於 2018-03-14 12:34 回覆:

我想下一篇震惊!外国人在《道德经》中发现了“上帝”(轉貼文章) 會給你答案。

求人不如求自己 是網路文章, 你認為是誰因背景而異,作者主要的是強調
求人不如求自己!!!