網路城邦
上一篇 回創作列表 下一篇   字體:
馬來文的字首字尾
2014/09/01 12:57:08瀏覽7903|回應0|推薦0

最近在學習馬來文, 覺得最難的就是字首字尾了

馬來文稱為 imbuhan,

看到一個陌生的字, 還要先把imbuhan去掉(如果有), 在字典中才查到唷!

看到一篇好文章, 與大家分享! http://ppt.cc/K6a5


學習馬來文比較棘手的一方面是imbuhan。eKamus馬來文字典顯示沒有查詢結果,很多時候也是因為imbuhan的關係。其實,只要用心學習以及多閱讀,imbuhan並不難掌握。熟悉了imbuhan的用法後,只要你知道那個kata dasar(原字/詞根)是什麼意思,那麼不管加入什麼imbuhan都不成問題。你可以從那個字加入什麼imbuhan而了解它的意思轉變。 在此整理了一些關於imbuhan的資料。希望對大家有幫助。

ber
變化

  • kerja 加 ber 时,需省去 r,變成 bekerja。
  • ratus, ribu, rumah 等以 r 開頭的字加 ber 時,需省去 r,變成 beratus, beribu, berumah。

用法

  • 表示“擁有”、“具有”,例如 Kucing berkaki empat dan tidak bertangan.
  • 表示“穿”、“戴”或“用”,例如 Pemuda itu berkemeja putih dan berseluar hitam.
  • 表示在某種地方進行有關的工作,例如 berkebun, bersawah, berladang, berkedai
  • 表示動作涉及雙方面,例如 bertemu, berdamai, berjanji, berjumpa, berlawan, bertengkar
  • 表示“產生”或“長出”,例如 bertelur, beranak, berbuah, berbunga
  • 表示若干個體或單位稱為一组,例如 berdua, bertiga, beribu, berkelompok
  • 表示所做的動作與自己有關,例如 berjalan, berlari, bersembunyi, bercukar
  • 把名詞變動詞使用,例如 Budak ini belum bersekolah lagi.


ber...an
用法

  • 表示有關的動作涉及雙方(多用重疊式),例如 berkasih-kasihan, berkejar-kejaran, bermaaf-maafan, bersalam-salaman
  • 表示有關的動作重複或持久,例如 Peperangan itu berlanjutan sehingga tiga tahun lamanya.
  • 表示動作複雜(由於人或物多的缘故),例如 Beras bertaburan di atas lantai.
  • 表示距離,例如 berdekatan, berhampiran, berjauhan
  • 表示一同,例如 Hassan bermalaman dengan adiknya.


ber...kan
用法

  • 表示“以……做為……”,例如 Budak itu tidur berbantalkan lengan.
  • 表示“對” (akan),例如 Anak-anak yatim itu berharapkan nasihat dan kasih sayang.


di
用法

  • 表示“被……”的意思,例如 Kerja itu telah dibuat.


ke
用法

  • 表示數序,例如 Aminudin mendapat tempat ketiga dalam pertandingan itu.
  • 表示數目的全部,例如 Kedua-dua budak itu pulang ke rumah dengan selamat. (兩個……都……)
  • 把形容詞或動詞變名詞使用,例如 Pemuda itu membawa kekasihnya untuk diperkenal kepada ibu bapa.


ke...an
用法

  • 表示與 kata dasar 有关的事物,例如 Kawasan ini telah mempunyai bekalan air, elektrik dan kemudahan-kemudahan yang lain.
  • 表示地方或组織,例如 Kementerian Pendidikan terletak di Putrajaya.
  • 表示遭受到某種事件,例如 Dalam peperangan itu, musuh kehilangan empat buah kapal perang.
  • 表示處於某種情况中,例如 Kampung itu tidak kekurangan apa-apa.
  • 表示可聽到或看到,例如 Dari jauh, kedengaran loceng sekolah berbunyi.
  • 表示具有某種特徵,例如 Datuk saya menari kebudak-budakan.
  • 表示抽象名词,例如 Semua pelajar bertanggungjawab menjaga kebersihan di kawasan sekolah.


me
變化

  • Kata dasar 的第一個字母是 l, m, n, r, w, y 時,加 me,例如 melukis, memasak, menanti, merenung, mewarna(i/kan), meyakin(i/kan)
  • Kata dasar 的第一個字母是 b, f, p 時,加 mem(f 和 p 需去掉),例如 membantu, memaham(i/kan), memadamkan
  • Kata dasar 的第一個字母是 c, d, j, t, z 時,加 men(t 需去掉,但一些例外),例如 mencari, menduga, menjamin, menari, mentadbir(kan), mentafsir(kan), menterjemah(kan), menziarah(i)
  • Kata dasar 的第一個字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 時,加 meng(k 需去掉,但一些例外),例如 mengangkat, mengejek, mengikat, mengolah, mengulang, menggoreng, menghantar, mengirim, mengkritik
  • Kata dasar 的第一個字母是 s 時,加 meny (s 需去掉),例如 menyalin, menyikat, menyiasat, menyoal, menyuruh
  • Kata dasar 第一個字母是單字音時,加 menge,例如 mengebom, mengecat, mengelap

用法

  • 表示進明某種事情,例如 Cikgu mengajar murid-murid menulis karangan.
  • 表示“與……相似”,例如 Bangunan itu melangit tingginya.
  • Kata dasar 加了 me 以後,可再加 i 或 kan。i 有 di 的涵義,kan 则有 akan 的涵義,例如 Pekerja-pekerja sedang membaiki jalan ini 比較於 Saya berusaha membaikkan kelakuan adik.


memper
用法

  • 表示“把……當做……”,Samy memperisteri seorang gadis yang jelita.
  • 表示“增加”(加大、加深……),例如 Encik Halid sedang memperluas kajiannya tentang masalah penagihan dadah dalam kalangan belia.
  • 一些 kata dasar 可在後面另加 kan。除上述兩種用法之外,memper...kan 另一個用途是“使别人……”,例如 Sudirman diundang untuk memperdengarkan nyanyiannya yang merdu itu.


pe
變化

  • Kata dasar 的第一個字母是 l, m, n, r, w 時,加 pe,例如 pelukis, pemain, penasihat, penyanyi, perompak, pewarna
  • Kata dasar 的第一個字母是 b, f, p 時,加 pem(f 和 p 需去掉),例如 pembaca, pemikir, pemukul
  • Kata dasar 的第一個字母是 c, d, j, sy, t, z 時,加 pen(t 需去掉,但一些例外),例如 pencuri, pendengar, penjamin, pensyarah, penulis, pentadbir, pentafsir, penterjemah, penziarah
  • Kata dasar 的第一個字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 時,加 peng(k 需去掉,但一些例外),例如 pengajar, pengedar, pengikut, pengolah, pengukir, penggosok, penghasut, pengirim, pengkritik
  • Kata dasar 的第一個字母是 s 時,加 peny(s 需去掉),例如 penyakit
  • Kata dasar 的第一個字母是單字音时,加 penge,例如 pengebom, pengecat, pengelap
  • 有些字加 pe 时,不依照上述法则,例如 pekerja, pekebun, pekedai, pejalan kaki, pesakit, pesawah

用法

  • 表示進行某種工作的人,例如 Pegawai itu telah dilantik menjadi pengurus syarikat.
  • 表示工具,例如 Kita menyapu lantai dengan penyapu.
  • 表示具有某種個性的人,例如 Pemalas itu telah dibuang kerja.
  • 表示與 kata dasar 的涵義有關的人,例如 Pemuda ialah tiang negara.
  • 表示有某種嗜好的人,例如 Perokok mudah mendapat penyakit kanser peparu.
  • 表示計算單位(時間、大小、距離),Pokok rambutan itu sepemeluk besarnya.


pe...an
變化

  • 與上面的 pe 一樣。
  • 有幾個字不依照上述的變化法則,例如 peperiksaan

用法

  • 表示某種行動的進行過程,例如 Pembinaan bangunan itu mengambil masa selama tiga tahun.
  • 表示動作的“結果”,例如 Orang tua itu mempunyai banyak pengalaman hidup.


per...an
用法

  • 表示“地方”,例如 Perpustakaan ialah tempat untuk membaca dan mengkaji.
  • 表示動作的“節果”,例如 Perjumpaan itu membawa kesan yang baik.
  • 表示某種事件,例如 Majlis perkahwinan itu berlangsung di rumah pengantin lelaki.
  • 表示一些與 kata dasar 相同涵義的名词,例如 Kami akan melawat pusat perkilangan di Petaling Jaya.


se
用法

  • 表示“一”,例如 Sudah setahun dia berpindah ke sini.
  • 表示“全部”,例如 Kamal seisi keluarga melancong ke Thailand.
  • 表示“相同”,例如 Saya setinggi abang.
  • 表示事物、距離和時間的量,例如 Kami telah menunggu di sini selama tiga jam.
  • 表示“任何”,例如 Sesiapa yang melanggar undang-undang tentu akan dihukum.
  • 表示“最高或最低程度”(需重疊),例如 Murid-murid dikehendaki menjawab sekurang-kurangnya lima soalan.
  • 事情發生時間的短促(一……就……),例如 Pencuri itu ditangkap sebaik-baik dia memasuki rumah kawan saya.


ter
用法

  • 表示“已經”的意思,例如 Tingkap rumah itu terbuka.
  • 表示“無意”或“不小心”造成的動作,例如 Budak kecil itu terjatuh ke dalam longkang.
  • 表示“最”,例如 Gunung Kinabalu merupakan gunung tertinggi di Malaysia.

注:資料摘自Kamus Padu Terkini
( )
回應 推薦文章 列印 加入我的文摘
上一篇 回創作列表 下一篇

引用
引用網址:https://classic-blog.udn.com/article/trackback.jsp?uid=being0624&aid=16817208